Farklı Hikayeler Anlatan Teleskoplar
29 Eylül 2011

Evrenin tamamını görebilmek için gökbilimciler yaratıcı olmak zorundalar. Tek ve renkli bir görüntü oluşturabilmek için farklı teleskoplardan alınan birden fazla fotoğrafı birleştirirler. Örneğin, bu yıldız oluşum bölgesinin yeni görüntüsünde, Chandra adlı bir uzay teleskopu mor bölgelerin fotoğrafını çekmiştir. Bu sırada Spitzer adlı başka bir uzay teleskopu aynı bulutu gözlerken başka şeyler görmektedir - buradaki mor noktaların dışındaki herşey!

Peki neden bu teleskoplar yıldız oluşum bölgesini aynı şekilde görmüyorlar? Cevap teleskopların gözlemek için tasarlandıkları ışığın türünde yatıyor. Gözlerimiz sadece görünür ışığı görebilmektedir. Ancak özel teleskoplarla tespit edilebilen, kırmızı-ötesi, mor-ötesi ve X-ışınları gibi farklı birçok ışık türü vardır.

Örneğin, Spitzer Uzay Teleskopu, kırmızı ötesi ışığı tespit etmektedir. Spitzer, kırmızı-ötesi ışık, toz boyunca hareket edebildiği için yıldız oluşum bölgelerini gözlemek için mükemmeldir. Bununla birlikte, Chandra, kırmızı-ötesi ışığı göremez. Tersine, Chandra sıcak ve genç yıldızlarca inanılmaz yüksek sıcaklıklara kadar ısıtılan gazın yaydığı X-ışınlarını tespit edebilmektedir.

Ee, iki teleskop da, gördükleri hakkında farklı şeyler anlatsalar da, her ikisi de doğru söylüyor!

Bu görüntüdeki sıcak gaz (mor renkli) 10 milyon derece gibi kavurucu bir sıcaklığa sahiptir!