Zapelji se v tem časovnem stroju in razišči celotno Vesolje!
14. september 2021

Poznaš video igre, ki obljubljajo, da lahko z njimi raziščeš cel svet? No, astronomi so naredili še nekaj korakov naprej in izdelali simulacijo celega Vesolja, ki je prosto dostopna vsem, ki bi jo želeli preizkusiti.

Raziskovalci iz Japonske, Španije, Združenih držav Amerike, Argentine, Avstralije, Čila, Francije in Italije so s pomočjo najmočnejšega superračunalnika na svetu, ATERUI II, ustvarili “Uchuu” (kar v japonščini pomeni zunanje vesolje).

Uchuu je največja in najbolj realistična simulacija Vesolja doslej. V virtualni kocki vsebuje več kot dva bilijona (milijon milijonov, v angleščini pa trillion; skratka, 1012) delcev. Kocka je velikanska, njen rob meri skoraj 10 milijard svetlobnih let, kar je približno enako trem četrtinam razdalje med Zemljo in od Zemlje najbolj oddaljenimi opaženimi galaksijami.

S simulacijo Uchuu bodo astronomi študirali strukturo Vesolja na obsežni skali in ugotavljali tako podrobno, kot še niso do zdaj, kako se je Vesolje razvijalo. Ta supersimulacija nam bo omogočila, da si iz bližine ogledamo, kako temna snov vpliva na oblikovanje galaksij in ugledamo tudi usodo Vesolja samega.

S simulacijo ne bomo videli posameznih zvezd in planetov (in zato z njo ne bomo našli nobenih ne-zemeljskih civilizacij), videli pa bomo galaktične strukture, od največjih gruč (jat) galaksij do najmanjših galaksij.

Kot pravi časovni stroj tudi Uchuu gleda zelo daleč nazaj in globoko v preteklost. Simulira razvoj snovi skoraj od velikega poka (ki se je zgodil pred 13,8 milijardami let) do danes. To je obdobje, ki je skoraj 30-krat tolikšno, kot je minilo, odkar se je življenje na Zemlji preselilo iz morja na kopno.

Ta ogromen katalog podatkov obsega 100 TB (Terabajtov, 240 ali približno 1012 bajtov). Za primerjavo: Veliki hadronski trkalnik (Large Hadron Collider) ustvari za 1000 TB (to je že 1 Petabajt) podatkov na dan. Do kataloga podatkov iz simulacije Uchuu lahko dostopamo iz oblaka z imenom ‘skun6’, za katerega skrbijo Andaluzijski inštitut za astrofiziko (Instituto de Astrofísica de Andalucía, IAA-CSIC, skupina RedIRIS in Galicijski superračunalniški center (Galician Supercomputing Center, CESGA).

Slika: posnetek, ki prikazuje porazdelitev temne snovi v simulaciji Uchuu. Vidimo halo temne snovi v največji gruči (jati) galaksij, ki je nastala v simulaciji, pri različnih povečavah.

Zasluge: Tomoaki Ishiyama

Simulacijo Uchuu so astronomi izdelali s 40 200 procesorji superračunalnika ATERUI II, ki so ga uporabljali 48 ur na mesec. Vsega skupaj so v izdelavo simulacije na superračunalniku vložili 20 milijonov ur in pridelali 3 Petabajte podatkov, kar je enako 894,784,853 fotografijam, ki jih naredi pametni telefon s fotoaparatom, ki ima 12 milijonov slikovnih točk (12 “megapikslov”).

Barbara Rovšek