Fantastičen pogled od blizu
18. marec 2021

Če bi lahko s prostim očesom na nočnem nebu videli veličastno spiralno galaksijo Messier 106, bi bila zelo, zelo majhna. Izgledala bi celo manjša kot širina mezinca, ki jo vidimo pri iztegnjeni roki.

Galaksija Messier 106, znana tudi pod imenom NGC 4258, se ne nahaja v naši galaktični soseski. Oddaljena je kar 20 milijonov svetlobnih let. Torej, če bi se na pot do galaksije podali s svetlobno hitrostjo, bi do nje potovali 20 milijonov let!

Naše oči ne vidijo tako daleč in tudi ne tako dobro, zato astronomi za boljši vpogled v prostrano vesolje uporabljalo zelo velike in močne teleskope.

S štirimeterskim teleskopom Nicholas U. Mayali v Arizoni (ZDA) so astronomi posneli do zdaj najboljšo sliko galaksije Messier 106 - in videti je čudovita!

V središču galaksije se nahaja orjaška črna luknja, ki vase srka okoliški plin in prah. Črna luknja se vrti z zelo veliko hitrostjo, pri tem pa “bruha” rdeče curke plina. S tem posnetkom imamo boljši pogled na dogajanje v središču galaksije. Tudi Vesoljski teleskop Hubble ni posnel tako jasne slike središča galaksije Messier 106!

Standardni svetilniki

Spiralna galaksija Messier 106 je še posebej pomembna, saj se v njej nahajajo spremenljive zvezde kefeide. Z opazovanjem kefeid lahko namreč merimo razdalje v vesolju. Astronomi tem zvezdam pravijo tudi “standardni svetilniki”, ker zelo dobro poznajo, kako svetle so kefeide.

Raziskovalci primerjajo pravo svetlost standardnih svetilnikov z njihovo navidezno svetlostjo, ki jo vidimo na Zemlji. Na tak način lahko izmerijo, kako daleč stran se od nas v vesolju nahajajo različni objekti - kot je, na primer, galaksija Messier 106.

Tako astronomi prilagodijo svoje teleskope za boljša opazovanja - podobno, kot če pri okulistu ugotovimo, da moramo za boljši vid zamenjati očala.

Slika: KPNO/NOIRLab/NSF/AURA. Zahvala: PI: M.T. Patterson (New Mexico State University). Obdelava posnetkov: T.A. Rector (University of Alaska Anchorage), M. Zamani & D. de Martin

Kefeide so pulzirajoče zvezde. To pomeni, da enakomerno prehajajo iz stanja, ko so bolj svetle, v stanje, ko so bolj temne. Ker so standardni svetilniki, se v astronomiji zelo pogosto uporabljajo za merjenje razdal. Kefeide lahko najdemo tako v naši Galaksiji, kot tudi v bolj oddaljenih galaksijah v vesolju. Spremenljive zvezde kefeide imajo posebno zvezo med svetlostjo in časovnim intervalom, v katerem se njihova svetlost spremeni. To zvezo je prva odkrila ameriška astronomka Henrietta Swan Leavitt.

Katja Bricman