Zvezdni valček
06. maj 2020

V bližnjem zvezdnem sistemu trije objekti uprizarjajo prav nenavaden ples: dve zvezdi plešeta okoli črne luknje! Ta črna luknja je tudi prav posebna, saj je do zdaj nam najbližja znana črna luknja.

V zanimivem vesoljskem plesu ena od zvezd in novo odkrita črna luknja obkrožita ena drugo v le štiridesetih dneh. Druga zvezda, ki je veliko svetlejša, pa kroži okrog para zvezda-črna luknja na veliko večji razdalji.

Najbolj presenetljivo pri sistemu treh teles pa je to, kako blizu je Zemlji. To je do zdaj najbližja črna luknja, za katero vemo! Astronomi so s teleskopi Evropskega južnega observatorija (European Southern Observatory, ESO) v Čilu ocenili, da je črna luknja od nas oddaljena le 1000 svetlobnih let.

Zvezdni sistem, v katerem se skriva črna luknja, je tako blizu, da ga je mogoče videti celo s prostim očesom, če ga opazujemo na temnem nočnem nebu z južne zemeljske poloble.

Astronomi verjamejo, da se v vesolju nahaja več sto milijonov takih črnih lukenj, a jih trenutno poznamo le peščico. Znanstveniki bodo tudi v bodoče zelo pozorni pri iskanju črnih lukenj in opazovanju podobnih vesoljskih valčkov v naši bližini!

Slika: ESO/L. Calçada

Čeprav je to nam najbližja znana črna luknja, za katero vemo, nam ni potrebno skrbeti. Razdalja 1000 svetlobnih let je ogromna - to je milijardo-krat več kot meri dolžina celotnega Kitajskega zidu!

Katja Bricman