S kozmičnim povečevalnim steklom smo opazili najbolj oddaljeno zvezdo do sedaj
17. april 2018

Astronomi so pred kratkim odkrili nam najbolj oddaljeno in starodavno zvezdo, kar so jih kdaj videli!

Arheologi izkopavajo kosti dinozavrov in raziskujejo starodavne grobnice. Imajo kaj skupnega z astronomi? Oboji, astronomi in arheologi raziskujejo starodavne predmete, da bi lahko bolje razumeli preteklost.

Vendar pa astronomom ni treba kopati globoko pod zemljo, da bi videli v preteklost. Vse, kar morajo narediti, je pogledati v nebo. Ko opazujemo vesolje, že gledamo v preteklost.

Prostora v vesolju nič, niti svetloba, ne more prečkati v trenutku. Svetloba z oddaljenih zvezd in galaksij potrebuje za pot do Zemlje tudi milijarde let. Ko torej pogledamo v vesolje, vidimo nebesna telesa, taka kot so bila, ko je njihova svetloba, ki sedaj pada v naše oči in teleskope, šele začela svojo pot do Zemlje.

Novo odkrita zvezda, ki podira vse rekorde, je od nas oddaljena več kot 9 milijard svetlobnih let. Zdaj jo vidimo takšno, kot je bila pred 9 milijardami let. Pred tolikšnim časom je bilo vesolje še zelo mlado, staro komaj tretjino zdajšnje starosti.

Razločevanje posameznih zvezd v Vesolju je običajno skoraj nemogoče. Svetloba te zvezde pa je bila slučajno in na srečo 2000-krat intenzivnejša. Zato so jo zaznali astronomski teleskopi.

Masivni objekti zaradi svoje močne gravitacije spremenijo smer potovanja svetlobe z zvezd, ki so za njimi. Čim bližje svetloba potuje mimo zvezde, tem bolj se v bližini zvezde spremeni njena smer potovanja. Ta pojav imenujemo gravitacijsko lečenje. Zvezde za masivnimi objekti so zato videti večje. Svetlobo novo odkrite zvezde sta ojačali 2 okoliščini: ogromna jata galaksij in skrivnostni objekt, približno trikrat večji od našega Sonca.

Nova zvezda je več kot 100-krat tako daleč kot druga od nas najbolj oddaljena zvezda, ki jo še lahko preučujemo.

Manja Maček