Zvezda, ki ni mogla umreti
10. november 2017

Tako kot vse dobre zgodbe ima tudi življenje zvezde začetek, jedro in konec.

Zgodbe najmasivnejših zvezd se končajo najbolj dramatično. Nebo razsvetlijo z eksplozijo, ki je tako svetla, da presvetli galaksijo, in tako silovita, da snov, ki je gradila zvezdo, raznese daleč v vesolje. Ko se prah po eksploziji sčasoma poleže, za nekoč mogočnim kozmičnim velikanom ostane le njegovo sesedeno jedro.

Te eksplozije imenujemo supernove. V preteklosti so jih astronomi, kot je Iair Arcavi, videli in preučili na tisoče. Ko je Iair leta 2014 opazil novo supernovo, se mu ni zdela nič posebnega. Tako kot vse prejšnje je tudi ta za kratek čas razsvetlila nočno nebo, potem pa začela bledeti. Ker je bilo videti, da se dogodek bliža koncu, je Iair prešel na druge projekte.

Nekaj ​​tednov kasneje je Iair ponovno preveril bledečo zvezdo in osupel ugotovil, da postaja zopet svetlejša. Bilo je neverjetno, kajti videti je bilo, kot da je zvezda že drugič eksplodirala.

Naslednji dve leti je Iair s svojo ekipo z začudenjem opazoval, kako ta zvezda ruši vse rekorde. V obdobju več kot 600 dni je zvezda petkrat zasvetila in se stemnila — izbruhnila je vedno znova! Še več, brskanje po preteklosti zvezde je razkrilo, da je enkrat že eksplodirala; pred več kot 60 leti.

Kaj se je torej dogajalo? Resnica je, da nihče pravzaprav ne ve. Najverjetneje se zdi, da eksplozije te zvezde niso nastale zaradi njenega sesedanja, kot pri običajnih supernovah. Astronomi domnevajo, da je ta zvezda izdelovala čudno snov, imenovano "antisnov". Ko antisnov v zvezdi trči ob navadno, običajno snov, ob trku nastane močna eksplozija. To je zvezdi omogočalo, da je vedno znova in znova  izbruhnila.

A kot vse dobre zgodbe se je tudi pravljica te zvezde končala. Po 600 dnevih uboga in izčrpana zvezda ni zmogla več nadaljevati s svojim kozmičnim ognjemetom. Po zadnji eksploziji je začela izginjati za vedno ...

Zvezda, ki je s svojimi ponavljajočimi izbruhi presenetila astronome, je imela maso, enako vsaj 50-kratniku mase Sonca — zelo verjetno pa še mnogo večjo. Morda je to bila sploh najmasivnejša opažena supernova!

This Space Scoop is based on a Press Release from LCO .
LCO