Ultrahladna pritlikavka in sedem planetov
22. februar 2017

Najzanimivejše je raziskovanje stvari, ki so skrivnostne in v nas vzbujajo željo, da bi jih spoznali. Se morda spomniš katere stvari iz sveta astronomije, ki bi bila skrivnostna? Nas na primer vznemirja vprašanje, ali obstaja še kje v Vesolju življenje. Še dobro, da živimo v 21. stoletju, ko je znanost tako napredna, da se lahko resno lotimo raziskovanja tudi te, za nekatere največje skrivnosti Vesolja.

Še pred 25 leti nismo poznali drugih planetov razen teh, ki so v našem Osončju. Zdaj pa vemo, da ima večina zvezd v Vesolju planete, ki krožijo okoli njih. Izmed vseh nas najbolj zanimajo planeti, ki so podobni naši Zemlji.

Iskali smo in našli! Pravkar smo odkrili osončje s sedmimi majhnimi kamnitimi planeti.  Novo odkrito osončje je dvakrat posebno. Ima največ planetov, ki so po velikosti podobni  Zemlji, in največ takih, na katerih bi lahko obstajalo življenje.

Novo osončje astronomi odkrijejo, ko med opazovanjem določene zvezde zaznajo, da v nekem obdobju zvezda slabše sveti. Z zvezde pride do nas manj svetlobe, ker zvezdo nekoliko zakrije kateri od njenih planetov, ki kroži okoli nje in se občasno znajde med zvezdo in nami. Planetov v drugih osončjih ne moremo opazovati neposredno, ker so pretemni, lahko pa jih opazimo, če zasenčijo svojo zvezdo. Tudi iz tako posrednih opazovanj lahko pridobimo veliko informacij o planetu.

Novo odkrito osončje ima sedem kamnitih planetov, po velikosti podobnih Zemlji in na vsaj treh od njih bi lahko obstajali oceani. Pomembna razlika pa je, da so planeti tega oddaljenega osončja precej bližje svoji zvezdi kot so planeti Osončja Soncu. Polmeri njihovih tirnic so manjši od polmera Zemljine in celo Merkurjeve tirnice, pa je Merkur planet, ki je v Osončju najbližje Soncu.

A vendar, vesela novica! Temperatura na planetih novega osončja je kljub bližini zvezde podobna temperaturi na kamnitih planetih Osončja.

Kako je to mogoče? Zvezda novega osončja je ultrahladna pritlikavka (pritlikavka je vrsta zvezd). Njena masa je le desetina mase Sonca, njena temperatura pa le četrtina temperature Sonca. Zato v okolico oddaja precej manj svetlobe in toplote kot Sonce.

Astronomi domnevajo, da bodo okoli pritlikavk našli veliko planetov, podobnih Zemlji. Zdaj pa so prvič odkrili osončje s tako velikim številom planetov, vseh blizu svoje zvezde.

Zvezda v novem osončju je majhna, ampak sploh ne najmanjša zvezda, ki jo poznamo. Najmanjša znana zvezda je OGLE-TR-122b, ki je le malo večja od Jupitra.

This Space Scoop is based on Press Releases from ESO , SAAO .
ESO SAAO