Galaksije so moteče sosede
11. december 2014

Zvezd polne galaksije, kot je naša Galaksija, niso naključno razpršene po vesolju, ampak so zbrane v skupine ali jate. Naša Galaksija je na primer skupaj z okrog 30 drugimi galaksijami članica Lokalne skupine. Galaktične jate pa so preprosto rečeno večje različice skupin galaksij.

Če si predstavljate, da so skupine galaksij kot veliki kraji, potem so galaktične jate kot mesta in galaktične nadjate kot države, v katerih ležijo ti kraji in mesta.

A zgodba se s tem še ne konča. Vse galaktične nadjate v vesolju tvorijo tako imenovano ‘kozmično mrežo’.

Risar je na tej risbi prikazal del te kozmične mreže. Podobno kot pajkova mreža ima nežen čipkast vzorec, ki se križ-kraž razteza čez celoten kozmos in kjer je vsaka pika neka galaksija, podobna naši.

Nedavna študija kozmične mreže je razkrila skrivnosti o njeni vlogi v zgodovini vesolja. Pred davnimi časi, ko je bilo vesolje staro šele polovico svoje današnje starosti, so galaksije, ujete v kozmično mrežo, pričele veliko hitreje drveti skozi svoje življenje, kot galaksije, ki so se nahajale drugje. Astronomi menijo, da se je to zgodilo zaradi pritiska vrstnikov - bližnjih galaksij. Galaksije, zbrane vzdolž vlaken kozmične mreže, so vplivale ena na drugo tako, da so hitreje porabljale svoj plin za tvorjenje novih zvezd in hitro drvele proti koncu življenja!

Če bi bila naša Galaksija velikosti sezamovega zrna, bi bila kozmična mreža vidnega dela vesolja velika kot Velika piramida v Gizi.