Zdaj me vidiš, zdaj me ne
25. oktober 2013

Pozno neke noči je skupina profesionalnih astronomov med opazovanjem neke bližnje galaksije doživela presenečenje – v galaksiji se je čez noč pojavilo neko svetlo novo telo! Ko so pogledali podrobneje, so ugotovili, da gledajo ognjeno smrt neke masivne zvezde, enega najmočnejših dogodkov v vesolju! Tem eksplozijam pravimo supernove. Če pogledate to vesoljsko fotografijo, lahko novo supernovo vidite na spodnjem delu galaksije. Čeprav je videti kot majhna pikica, ta supernova sveti tako močno kot pet milijard sonc!

Supernove se lahko razvijejo iz različnih vrst zvezd, zato obstajajo različne vrste supernov. Ta supernova je vrste, ki ji astronomi pravijo supernova tipa Ib (izgovori kot “ena B”). Še preden je eksplodirala, je bila ta zvezda na intenzivni shujševalni dieti. To pomeni, da so z zvezde pihali izjemno močni vetrovi in so postopno odrinili velike količine plina, ki se je nahajal v bližini zvezdine površine, nato pa je zvezda eksplodirala.

Astronomi vsako leto vidijo na ducate supernov tipa Ib v daljnih galaksijah, a še nikoli jim ni uspelo ugotoviti točno, katera zvezda je eksplodirala. Preden postanejo supernove, daljne zvezde namreč svetijo preveč šibko, da bi jih razločili. A pri tej supernovi astronomi mislijo, da so prvič vendarle ugotovili, katera zvezda je povzročila to super-svetlo piko, ki jo vidimo na sliki!

In kako jim je to končno uspelo? S trdim delom! Prečesali so na stotine starih fotografij tistega območja neba, kjer so opazili supernovo, in iskali zvezdo, ki je bila prej na točno istem mestu kot supernova sedaj.  In so našli eno. Še bolje, ta zvezda je bila ravno takšna, kot bi pričakovali: imela je veliko maso in je bila znana po tem, da z nje pihajo super močni vetrovi!

Supernovam daje energijo gravitacija. Sredica zvezde se skrči ali “implodira”, kar pomeni, da se sesede sama vase, pri tem pa pošlje navzven močan udarni val, ki povzroči, da preostali del zvezde eksplodira.

This Space Scoop is based on a Press Release from LCO .
LCO