Čuden primer vrteče se zvezde
05. december 2011

Astronomi se kot detektivi trudijo razvozlati skrivnost. Nedavno so namreč odkrili nenavadno zvezdo, ki ima okrog 25-krat večjo maso kot Sonce in se vrti več kot 300-krat hitreje – vrti se hitreje od vseh drugih znanih masivnih zvezd!

In medtem ko se zvezda neverjetno hitro vrti, se tudi giblje na čuden način, saj potuje skozi vesolje počasneje od drugih bližnjih zvezd – res prava čudakinja!

Puščica na fotografiji označuje to zvezdo. Da bi razumeli, zakaj se vrti in giblje drugače kot druge zvezde, so se astronomi domislili razlage, kako so lahko dogodki v preteklosti pripeljali do takega gibanja. Možno je, da je imela zvezda prvotno, ko je bila mlada, spremljevalno zvezdo. Če sta bili zelo blizu skupaj, se je lahko zvezda pričela zelo hitro vrteti zato, ker je nase vlekla snov s spremljevalne zvezde – kot da je pojedla prigrizek za moč!

Vendar pa hitro vrteča se zvezda sedaj nima več spremljevalne zvezde, zato je vprašanje, kaj se je zgodilo s to drugo zvezdo? Astronomi menijo, da je spremljevalna zvezda eksplodirala kot supernova. Silovita moč eksplozije supernove je lahko odrinila hitro vrtečo se zvezdo vstran. To bi razložilo, zakaj je zvezda taka čudakinja v primerjavi z drugimi bližnjimi zvezdami – in se giblje počasneje od njih – zato ker je v to območje prišla od drugje.

"Ta zvezda nam daje zanimive informacje o kratkem a dramatičnem življenju masivnih zvezd," pravi astronom Philip Dufton.

Letalo, ki bi se okrog Zemlje gibalo tako hitro, kot se vrti ta masivna zvezda, bi potrebovalo za obhod Zemlje na njenem ekvatorju samo okrog eno minuto!