Bleščeči prah
16. november 2011

Prah je samo neka umazanija, ki ni uporabna za nič, kajne? Pravzaprav je v vesolju prah ključna sestavina pri nastajanju zvezd!

Astronomi pogosto pravijo, da so zvezde velikanske krogle plina, a v resnici vsebujejo tudi veliko prahu. Poglejte to izjemno novo fotografijo področja, ki mu pravimo meglica Carina, v katerem se rojevajo nove zvezde. Oranžna snov pokriva velik del slike – in ta snov je prah!

Za razliko od delcev plina se prah ne porabi kot gorivo, ki napaja zvezde, a brez njega se zvezde ne bi nikoli rodile. Tako je zato, ker lahko zvezde nastanejo samo, če je snov v nekem območju nastajanja zvezd dovolj gosta. In tu pridejo na pomoč prašna zrna – prispevajo dodatno maso.

V meglici Carina je nekaj območij, ki so dovolj gosta, da bodo v njih v naslednjih nekaj milijonih let nastale nove zvezde. Vendar pa lahko masivne zvezde, ki so že v meglici, potisnejo skupaj še več plinastih in prašnih delcev.

Masivne zvezde namreč oddajajo močne vetrove, ki lahko odpihnejo snov skupaj – podobno kot se na vetrovni dan na igrišču zberejo skupaj listi ali smeti. Poleg tega masivne zvezde končajo svoje življenje v močnih eksplozijah imenovanih supernove, ki prav tako lahko stisnejo snov in spodbudijo nastajanje novih zvezd!

Skupna masa plina in prahu v meglici Carina je okrog 140.000-krat večja od mase Sonca!