Zakaj kresničke svetijo?
17. avgust 2011

Kaj mislite, kako astronomi kličejo zeleno stvar na tej fotografiji? Če ste odgovorili "mehurček", ste imeli prav! No, če smo bolj natančni, je celotno ime te vrste nebesnega telesa "Lyman-alfa mehurček".

Taki mehurčki so neverjetno redki in zelo daleč v vesolju. So pa tudi med največjimi telesi v vesolju – ti orjaški oblaki plina so lahko nekajkrat večji od naše galaksije! Ti mehurčki tudi lepo svetijo - kot roj kresničk. A kaj povzroča, da mehurčki svetijo, je za astromome neznanka.

Ena zamisel je, da svetijo, ko močna mehurčkova gravitacija vleče plin in se ta segreva. Druga zamisel je, da svetijo zato, ker so v notranjosti mehurčka svetle galaksije.

Sedaj so astronomi s pomočjo Zelo velikega teleskopa v državi Čile v Južni Ameriki korak bližje k rešitvi uganke. Z natančnim proučevanjem lastnosti svetlobe, ki jo oddaja mehurček na tej sliki, so ugotovili, da mehurček sije zato, ker so v njem svetle galaksije.

Astronomi bodo proučili več takih teles, da bi ugotovili ali tudi druga svetijo zaradi galaksij v njih. Astronomi neradi delajo zaključke samo na osnovi enega primera!

Prvi Lyman-alfa mehurčki so bili odkriti šele pred 12 leti! Kdo ve, katera nova telesa bomo v vesolju odkrili v naslednjih 12 letih?