Pljusk novega odkritja
06. julij 2011

Ali ste vedeli, da je vse na Zemlji narejeno iz snovi, ki je prišla iz zvezd? Če bi lahko na svet okoli sebe pogledali s super-močnim mikroskopom, bi videli, da je vse narejeno iz drobcenih delčkov, ki jim pravimo atomi. Danes poznamo več kot 110 različnih vrst atomov, vodikovi atomi pa so najbolj pogosti atomi v vesolju.

Nekateri atomi, kot so na primer ogljikovi, nastanejo v notranjosti zvezd. Drugi atomi, kot so atomi zlata, pa potrebujejo za nastanek še višje temperature in nastanejo v umirajočih zvezdah, ko te raznese v eksplozijah, ki jim pravimo supernove. Ko se več atomov sprime, pravimo taki skupini atomov molekula. Verjetno že poznate imena nekaterih molekul, kot je na primer voda. Sedaj pa so astronomi s teleskopom APEX prvič odkrili zunaj v vesolju molekulo, ki ji pravimo 'vodikov peroksid'. To molekulo so odkrili v oblaku plina in prahu v naši galaksiji (v območju označenim z rdečim krogcem na zgornji sliki). Zdravniki uporabljajo vodikov peroksid za čiščenje ran, toda ta molekula nam lahko pomaga tudi na druge načine. Astronomi menijo, da je večina vodnih molekul na Zemlji nastala zunaj v vesolju, a še ne razumejo v celoti kako. Ker je vodikov peroksid sestavljen iz enakih vrst atomov kot voda (iz kisikovih in vodikovih atomov), bo odkritje te molekule morda ključ za rešitev skrivnosti vode v vesolju!

Temperatura na južnem polu Zemlje se lahko spusti vse do –60°C. Oblak plina in prahu, v katerem so našli vodikov peroksid, pa je prav noro hladen: –250 °C!