Steaua care nu ar muri niciodată
10 Noiembrie 2017

La fel ca toate poveștile bune, viața unei stele are un început, un cuprins și un sfârșit.

Cele mai masive stele își încheie poveștile în modul cel mai dramatic. Ele luminează cerul printr-o explozie care este destul de strălucitoare pentru a lumina întreaga galaxie și suficient de violentă pentru a expulza interiorul stelei în spațiu. Atunci când praful se așează în cele din urmă, tot ceea ce rămâne este nucleul prăbușit al giganților cosmici de odinioară.

Aceste explozii se numesc supernove. De-a lungul anilor, mii de astfel de explozii au fost văzute  și studiate de astronomi ca Iair Arcavi. Prin urmare, atunci când Iair a văzut o nouă supernova în 2014, nu s-a gândit la nimic special. Ca toate celelalte supernove, aceasta a luminat cerul nopții pentru o perioadă scurtă de timp, urmând ca apoi să se estompeze. Atunci cănd evenimentul parea că se apropie de final, Iair s-a mutat la alte proiecte.

Câteva săptămâni mai târziu, Iair s-a intors pentru a verifica ce se mai întâmplă cu steaua și a fost  uimit să vadă că aceasta devenea de fapt din ce în ce mai strălucitoare. Incredibil, steaua părea să  fi explodat a doua oară.

În următorii doi ani, Iair și echipa lui au privit cu uimire cum această stea a bătut toate recordurile. De-a lungul a mai mult de 600 de zile, steaua a strălucit și s-a diminuat de cinci ori -aceasta e erupt în continuu! Mai mult, analizând trecutul stelei s-a aflat că aceasta mai explodase o dată, cu peste 60 de ani în urmă.

Deci, ce se întâmplă? Adevărul este că nimeni nu știe cu adevărat. Cea mai bună estimare este că exploziile nu sunt cauzate de prăbușirea stelei, așa cum se întâmplă cu o supernova normală. În schimb, această stea a început să formeze o substanță ciudată numită "anti-materie". Când anti-materia a atins materialul normal din stea, s-a produs o explozie puternică. Acest lucru i-a permis stelei să se aprindă din nou și din nou.

Dar, ca toate poveștile bune, povestea acestei stele a ajuns la capăt. După 600 de zile, steaua săracă, epuizată nu mai putea să-și continue spectacolul cosmic. După o ultimâ explozie, a început să se estompeze pentru totdeauna ...

Steaua care a explodat a fost de cel puțin 50 de ori mai masivă decât Soarele nostru - probabil mult mai mare. Poate că a fost cea mai masivă supernova vreodată văzută!

This Space Scoop is based on a Press Release from LCO .
LCO