Exo-cometele
22 Octombrie 2014

Din când în când o cometă oferă un spectacol luminos pe cerul nopții, evenimentul fiind puternic mediatizat în presă. Deși ar putea părea că o cometă este un eveniment rar, acest lucru  este departe de adevăr.

În realitate sute de comete au fost descoperite în sistemul nostru solar și multe asteaptă a fi descoperite. Acum descoperim sute de comete în jurul altor stele. Acestea poartă numele de exo-comete.

Asemănător planetelor, cometele orbitează steaua lor. Dar spre deosebire de acestea, ele iau naștere la partea exterioară a sistemului solar, departe de căldura și lumina soarelui. Ele sunt formate din rocă împachetată cu gheață, asemănător unui bulgăre murdar de zăpadă.

Pe măsură ce o cometă se apropie de steaua ei, gheața începe să se topească și apare la suprafăță ca un curent.  Acesta formează un nor în jurul cometei și se poate intinde în exterior până la 80.000 de km. Acesta este lungimea a aproape 8 planete de dimensiunea Pământului.

Pentru 30 de ani astronomii s-au uitat fascinați la lumina pâlpâitoare provenită de la o stea tânără din apropiere. Acum știm că acel efect de pâlpâire este dat de sute de comete care trec prin fața stelei și blochează lumina provenitiă de la ea. Aproape 500 de exocomete au fost descoperite  orbitând steaua tânără.

Aproape 4000 de comete au fost numărate în sistemul nostru solar, dar se crede că numărul lor ar fi aproape de un trilion.