Frumusețe mortală
28 Ianuarie 2013

Există o regulă în natură: cu cât ceva este mai frumos, cu atât este mai periculos. De exemplu, animalele, insectele și florile cele mai frumos colorate sunt și cele mai veninoase sau otrăvitoare. Acestă regulă se aplică și în spațiul cosmic. Fotografia de mai sus ilustrează o bulă de gaz roz ce sclipește printre stele strălucitoare. Acest nor drăguț este una dintre  frumusețile periculoase ale naturii – el emană o cantitate enormă de radiație mortală!

Norul strălucitor de gaz și praf din imagine poartă numele de „Superbulă”. Superbulele se găsesc în zonele unde s-au format recent multe stele masive. Aceste stele tinere emit cantități mari de materie, iar stelele masive trăiesc puțin, dar intens.  Ele își găsesc sfârșitul în explozii puternice, numite supernove. Astfel de evenimente distructive au dus la golirea zonei centrale a norului, lăsând în urmă doar un inel de gaz și praf.

Haosul din interiorul superbulelor generează radiații X periculoase, care sunt detectabile la mari distanțe de acestea. Oamenii de știintă au descoperit că intensitatea radiației emise de acești nori este de 20 de ori mai mare decât se așteptau. Acesta este un nou exemplu de lucruri frumoase, dar mortale. Cu alte cuvinte: bucura-te de lucrurile frumoase de la distanța!

Acestă superbulă se ascunde în vecinatatea unei galaxii pitice, numită Marele Nor a lui Magellan. Probabil că ai ghicit deja: galaxiile picice sunt galaxii mici, iar cea mai mică galaxie cunoscută până în prezent este de 20 de milioane de ori mai mică decât galaxia noastră, Calea Lactee!