Flăcările de pe cerul nopții
23 Ianuarie 2013

Soarele care ne luminează cerul pe timp de zi, dar și punctele sclipitoare care strălucesc pe cer noaptea, sunt stele – sfere uriașe de gaz incandescent. Stelele se nasc în adâncul unor nori denși de gaz din spațiu. Pentru ca astronomii să afle acest lucru a fost nevoie să se construiască telescoape speciale, care să înregistreze lumina ce nu poate fi observată cu ochiul liber. Aceste telescoape le permit astronomilor să vadă în interiorul norilor întunecați unde iau naștere stelele.

Acestă fotografie a fost realizată utilizând unul dintre aceste telescoape noi, numit APEX. Acest telescop puternic a fost construit pentru a observa radiația termică a gazului și a identifica locurile ascunse unde se formează noi stele. Cu toate că nu putem vedea stelele, căldura imensă pe care acestea o degajă face ca norii din jurul lor să se încălzească puternic. Aceste părți fierbinți ale norului au fost fotografiate de telescopul APEX. În acestă fotografie ele sunt colorate în portocaliu. Pare că stelele tinere au aprins norii, nu-i așa?

A înregistra lumina invizibilă (cea care nu poate fi observată cu ochiul liber) este un lucru dificil.  Dacă telescopul este la sol, pe Pământ, datele primite din spațiu pot fi amestecate cu datele din atmosferă. Pentru a rezolva acestă problemă astronomii trimit baloane ce transportă echipamente sus în atmosfera pentru a studia spațiul cosmic. Unul dintre aceste baloane a ajuns până la o înâlțime de 50 de kilometri.