Fabrica se stele a Universului se închide
6 Noiembrie 2012

Pentru foarte multă vreme, Universul a fost o fabrică uriașă ce a produs din gaz și praf nenumărate stele. Totuși, se pare că acestă fabrică imensă este pe cale de a se închide.

Colectând din ce în ce mai multă materie din spațiu, stelele tinere  au crescut în masă (ca un bulgăre de zăpadă care se rostogolește) și au devenit stele mari, mature. Astronomii au descoperit că acest lucru nu se mai întâmplă așa de frecvent: acum se nasc cu circa 30 % mai puține stele decât atunci când Universul era tânăr. Se pare că acestă fabrică, altădată profitabilă, se va inchide.

Astronomii au facut acestă descoperire studiind producția de stele din galaxii aflate la distanțe diferite. Lumina are nevoie de timp pentru a ajunge la noi, astfel că, atunci când noi vedem galaxiile aflate la distanțe foarte mari, le vedem așa cum aratau când au emis lumina respectivă– cu miliarde de ani în urmă în unele cazuri!

Observând galaxii aflate la distanțe diferite de noi, vedem momente diferite în timp. Astfel , telescoapele devin adevărate mașini ale timpului. Cu ajutorul lor astronomii pot  fotografia galaxii tinere, când de fapt ele sunt în realitate foarte bătrâne!

Astronomii prezic că numărul total de stele va mai crește un pic, după care producția de stele se va opri pentru totdeauna. Deci aproape toate stelele din Univers au fost deja născute. Prin urmare,  nu vă ingrijorați, marea majoritate a stelelor vor mai fi aici pentru foarte multă vreme de acum înainte. Soarele, de exemplu, va produce caldură pentru tine și copiii tăi, pentru copiii copiilor tăi, și pentru multe alte generații viitoare.

Stelele se reciclează: iau naștere din praf și se transformă înapoi în praf atunci când mor și explodează.