În căutarea unor lumi noi
12 Septembrie 2011

Sistemul nostru solar conține un mix minunat de planete: lumi mici și telurice asemănătoare Pământului și planetei Marte, situate mai aproape de Soare, și giganți gazoși, cum sunt Jupiter și Saturn, spre exterior.

Oamenii de ștință sunt foarte curioși să afle dacă mai există și alte sisteme solare similare cu acesta în univers.  În ajutorul lor vine acum descoperirea a 50 de planete noi care orbitează în jurul unor stele din universul îndepărtat.

Cele 50 de exoplanete au fost descoperite folosind un telescop din America de Sud. Aflându-se  la distanțe atât de mari de noi, ele sunt prea mici și intunecate pentru a putea fi fotografiate. În schimb, telescoapele se uită la exoplanete folosindu-se de un truc deștept: acestea analizează cu atenție “tremuratul” stelelor.

Acest lucru se întâmplă deaorece stelele simt o “smuncitură” din partea gravitației planetei, ceea ce le face să tremure ușor. Analizând acest efect asupra stelei, astronomii pot afla câte exoplanete sunt pe orbita stelei și cât de grele sunt.

După ce au analizat toate planetele descoperite până acum de acest  telescop, astronomii au descoperit că mai mult de jumătate din stelele asemănătoare soarelui nostru au cel puțin o planetă care este mai ușoară decât Saturn. Și din cele 50 de planete recent descoperite, 16 sunt numite super -lumi, ceea ce însemnă că ele căntăresc între 1 și de 10 ori mai mult  în comparație cu  Pământul.

Una dintre aceste super - lumi prezintă un interes deosebit deorece se află la o distanță de steaua mamă care ar favoriza existența apei în stare lichidă. Acesta nu este prea departe pentru ca apa să înghețe și nici prea aproape ca acesta să fiarbă. Acestă planetă arată ca una pe care am putea găsi viață!

Procesul de căutare a exoplanetelor continuă chiar dacă până acum au fost descoperite mai mult de 650 de astfel de planete.