O bucățică din trecut
29 Iunie 2011

Astronomii pot vedea înapoi în timp, când Universul era încă tânăr. Pentru asta ei nu trebuie să sară într-o mașină a timpului, ca într-un film SF. În schimb, ei au nevoie de telescoape foarte puternice ca să observe obiecte foarte departe de noi în univers, deoarece atunci când ne uităm la Univers, ne uităm la trecut!

Lumina este mai rapidă decât orice altceva din Univers și totuși are nevoie de timp ca să circule prin spațiu. De exemplu, lumina are nevoie de 8 minute ca să circule de la Soare la Pământ. Totuși, Soarele este relativ aproape de noi. Pentru obiectele depărtate din cosmos, cum ar fi stelele sau galaxiile, are nevoie de milioane sau chiar miliarde de ani ca lumina lor să ajungă la Pământ. Așadar, noi vedem, de fapt, cum arătau aceste obiecte acum milioane sau miliarde de ani!

Astronomii urmăresc obiecte îndepărtate din Univers pentru că ele ne spun cum arăta acesta când era mult mai tânăr. Quasarii sunt galaxii speciale care sunt atât de îndepărtate încăt atunci când ne uităm la ele ne uităm la Univers pe vremea când era încă un bebeluș. De asemenea, ele sunt incredibil de luminoase – mai luminoase decât 100 de galaxii normale puse la un loc! Astronomii le pot vedea numai datorită luminozității acestora. Acestea sunt însă atât de depărtate încăt arată ca niște mici pete de lumină în poze, așa că astronomii roagă artiști să deseneze cum cred ei că arată quasarii, ca în imaginea de mai sus.

Acum, astronomii au observat un quasar care este mai departe decăt orice alt quasar observat până acum. Lumina acestuia a călătorit spre noi de aproape 13 miliarde de ani! „Găsirea acestui obiect a necesitat căutări ostenitoare, dar a meritat efortul de a putea descoperi unele dintre misterele Universului timpuriu.“ spune astronomul Daniel Mortlock, un membru al echipei care a descoperit acest quasar record.

Atunci când te uiți la cerul nopții, s-ar putea să privești o stea care nu mai există! Noi încă ma putem vedea acea stea pentru că abia acum ajunge lumina ei la noi!