Łowcy Supernowych
1 sierpnia 2012

Prezentowane zdjęcie jest najbardziej szczegółowym obrazem pewnej galaktyki. Na pierwszy rzut oka wydaje się ona być niezwykle spokojnym rejonem w przestrzeni kosmicznej, ale w przeciągu ostatnich 30 lat naukowcy zarejestrowali dwie gwiezdne eksplozje w tym obszarze.

Zjawisko eksplozji masywnej gwiazdy nazywamy supernową. Takie kosmiczne wybuchy produkują ogromne ilości energii, a światło, które im towarzyszy może oświetlić całą galaktykę na czas kilku tygodni lub miesięcy. Tylko w trakcie tego czasu supernowa może emitować tak tyle energii, ile Słońce daje przez okres całego swego życia!

Pierwsza supernowa odkryta w prezentowanej galaktyce została odkryta przez astronomów przy użyciu ogromnego teleskopu położonego na pustyni w Chile. Z kolei wykrycie drugiej eksplozji przypisuje się mieszkańcowi Republiki Południowej Afryki – Berto Monardowi, łowcy kosmicznych eksplozji, którego pasją się obserwacje nocnego nieba w celu poszukiwania ciekawych zjawisk. Berto jest przedstawicielem szerokiego grona astronomów amatorów, którzy przy użyciu swoich teleskopów wykrywają interesujące kosmiczne zjawiska.

Jak wykryć supernową? Wystarczy fotografować przez teleskop daną galaktykę i porównywać zdjęcia ze starszymi obrazami. Jakiekolwiek zmiany jasności w obrębie galaktyki mogą być poszlaką w odkryciu kolejnej kosmicznej eksplozji.

Ciekawostka