Łakome galaktyki
14 marca 2012

Czy wiesz, że galaktyki były znacznie mniejsze, gdy Wszechświat był młodszy? Przez cały czas jego istnienia galaktyki przybrały sporo na wadze, choć zarówno ich pożywienie, jak i nawyki żywieniowe przez lata były tajemnicą.

Astronomowie całkiem niedawno użyli potężnego teleskopu zwanego Very Large Telescope (Bardzo Duży  Teleskop) do szpiegowania galaktyk w trakcie ich… obiadu. Na zdjęciu powyżej możemy odnaleźć  oznaczone za pomocą czerwonych krzyżyków niektóre galaktyki, które obserwowali.

Very Large Telescope jest potężnym teleskopem, który pomaga astronomom patrzeć w przeszłość - w czasy, kiedy galaktyki były nastolatkami. Brzmi to jak science fiction, ale jest to całkiem proste: podróż światła z bardzo odległych galaktyk na Ziemię trwa miliardy lat, tak więc obserwując je teraz widzimy je tak, jak wyglądały kilka miliardów lat temu.

Dzięki przeprowadzonym obserwacjom astronomowie odkryli, że galaktyki w swoich wczesnych latach lubiły podjadać gaz. Z czasem, gdy podrosły, nabrały ochoty na większe kąski i zaczęły pożerać mniejsze galaktyki. Zasadniczo, galaktyki są wraz z wiekiem coraz bardziej łakome i można stwierdzić, że zamieniają się w kanibali!

Ciekawostka

Obserwowane galaktyki, które mają monstrualne apetyty, można znaleźć na nocnym niebie w konstelacji zwanej "Cetus", czyli "Potwór"!

Milena Ratajczak