Solsystemets helt
July 20, 2015

Jupiter er superhelten i solsystemet vårt. Den gigantiske planeten er to og en halv gang mer massiv enn alle de andre planetene til sammen. Og med så stor masse, kommer stor gravitasjonskraft. Med sitt sterke gravitasjonsfelt, spiller Jupiter en heroisk rolle i solsystem vårt ved å beskytte livet på Jorden.

Husker du asteroidenedslaget som utryddet dinosaurene for 65 millioner år siden? Uten Jupiter, kunne mange asteroider ha truffet Jorden opp gjennom menneskehetens historie. Disse ødeleggende kollisjonene kunne til og med ha hindret menneskelivet i å begynne i utgangspunktet!

Men heldigvis for oss bidrar Jupiters tyngdefelt med å endre banen til de fleste kometer og asteroider som kan være på vei mot Jorden før de kommer så langt. På grunn av dette, og mange andre grunner, tror astronomer at et solsystem likt vårt eget er det mest sannsynlige stedet å finne utenomjordisk liv.

Dessverre har vi bare funnet solsystemer med kjempemassive planeter som ligger tett inntil stjernene sine, og ikke så mange som ligger langt unna, slik som Jupiter. Det er fordi det er mye vanskeligere å få øye på planeter som ligger lenger ut i solsystemet hvor det er mørkere.

Men astronomer har funnet Jupiters dobbeltgjenger – en planet på samme størrelse som Jupiter som går i bane rundt en stjerne som ligner vår Sol. Den går dessuten i bane i samme avstand fra sin stjerne som Jupiter.

Dette funnet gir oss håp om at det finnes solsystemer likt vårt eget der ute, og at utenomjordisk liv kan eksistere der, takket være systemets egen livreddende superhelt!

Kule fakta

Jupiter er kanskje superhelten vår, men den er ingen snill gigant. Planeten er dekket av forferdelige orkaner som kan rase i hundrevis av år!

Bilde