Noe nytt på himmelen!
March 25, 2015

I 1670 tittet noen av de mest kjente astronomene opp på nattehimmelen. Da de så opp mot stjernene fra alle verdens hjørner ble de overrasket over å oppdage et lyssterkt punkt på himmelen som de aldri hadde sett før! Etter å ha studert den nye stjernen, bestemte de seg for at det var en nova (som betyr «noe nytt på himmelen») og ga den navnet «Nova Vul».

En nova er en kraftfull eksplosjon på en stjerne som får stjernen til å bli mye mer lyssterk. Du kan se restene etter Nova Vul i dette bildet!

Du lurer kanskje på hva forskjellen på en nova og en supernova er? En nova skjer når en hvit dverg og en annen stjerne bor i samme system og går i bane rundt hverandre. Den grådige hvite dvergen stjeler materie fra sin partner og med tiden spiser den så mye at den ikke lenger klarer å holde på seg selv. Da eksploderer den som en nova og skyter varm gass ut i verdensrommet. Men, i motsetning til en supernova som gjør at hele stjernen rives i stykker, vil stjernen overleve en novaeksplosjon.

300 år etter den første opptredenen til Nova Vul, har astronomer nå en ny idé for å forklare dette kosmiske mysteriet. Det viser seg at det eldgamle lyset ikke var en nova likevel!

Astronomer tror i stedet at de kan avsløre noe enda mer sjeldent og utrolig – en spektakulær kollisjon mellom to stjerner! Den glimrende kollisjonen var så voldsom at den fikk den ene stjernen til å eksplodere og deretter ble materie fra begge stjernene kastet ut i verdensrommet.

Kule fakta

En supernova skyter vanligvis ut nok materie til å lage en hel Sol, som er over 10 000 ganger mer materie enn en nova!

Bilde