Nå ser du meg, nå ser du meg ikke
Oct. 25, 2013

Sent en kveld mens de observerte en nærliggende galakse, fikk en gruppe profesjonelle astronomer seg en overraskelse: et nytt, kyst objekt hadde dukket opp i galaksen over natten! Ved nærmere inspeksjon innså astronomene at de var vitner til den energiske døden til en massiv stjerne, en av de mest voldelige hendelsene i universet! Disse eksplosjonene kalles «supernovaer». Hvis du ser på dette bildet, kan du se den nye supernovaen nær bunnen av galaksen. Selv om den ser ut som en liten flekk, skinner denne supernovaen like sterkt som 5 milliarder soler ville gjort!

Akkurat som stjernene de har utviklet seg fra, finnes det ulike typer supernovaer. På bildet er den typen astronomer kaller en «Type Ib»-supernova. Dette betyr at før den eksploderer, har denne stjernen gått på en kosmisk hurtigdiett. Det innebærer at ekstremt sterke vinder har blåst ut av stjernen og sakte skjøvet vekk mye av gassen som lå nær overflaten dens, før den omsider eksploderte.

Hvert år ser astronomer et dusin Type Ib-supernovaer i fjerne galakser, men de har aldri klart å identifisere nøyaktig hvilken stjerne som eksploderte. Før disse stjernene blir til supernovaer, er de som regel for svake til at vi ser dem. Men når det gjelder supernovaen vi ser i dette bildet, tror astronomer at de for første gang har klart å finne ut hvilken stjerne som står bak dette superlysende objektet!

Så hvordan klarte de endelig å få til dette? Gjennom masse hardt arbeid! De har gått gjennom hundrevis av gamle bilder som viser den regionen av himmelen hvor supernovaen befinner seg for å finne stjernen som er i den eksakte posisjonen supernovaen er i. Og de har funnet en! Enda bedre: det var en massiv stjerne som var kjent for å ha supersterke vinder!

Kule fakta

Det er faktisk gravitasjon som gir supernovaer deres energi. Kjernen til stjernen «imploderer», som betyr at den kollapser innover, for så å sende ut kraftfulle sjokkbølger som får resten av stjernen til å eksplodere.

This Space Scoop is based on a Press Release from LCO .
LCO