Skål for en middelaldrende stjerne!
Oct. 9, 2013

Langt vekk fra Jorden, sett fra den sørlige himmelhalvkulen, ligger Toby Jug-tåken, som er blitt fotografert i fantastisk detalj i dette nye bildet. En sky av blek gass omgir en rød kjempestjerne som har fem ganger solens masse! Det sterke lyset fra stjernen i midten av bildet reflekteres av gassen og får den til å gløde. Tåken er navngitt av to britiske astronomer som syntes at de bleke virvlene av gass lignet på en gammel engelsk kopp kalt Toby Jug.

Selv om stjernen i sentrum av tåken er millioner av år yngre enn solen, er den allerede på et mye senere stadiet av livet sitt. Dette er fordi mer massive stjerner løper gjennom livet mye fortere enn mindre massive stjerner. Vår sol er 4,6 milliarder år gammel og den er bare middelaldrende, mens denne stjernen bare vil bli noen få millioner år gammel fordi den har for mye masse. Den fasen av en stjernes liv hvor den er en rød kjempestjerne er bare en kort del av stjernes livssyklus, som gjør at dette bildet er et ganske sjeldent syn!

Når solen vår har forbrent hydrogenet i kjernen sin, vil den også utvide seg til å bli en rød kjempestjerne. Astronomer tror at når dette skjer, vil solen blåses opp til bli mye større enn jordens bane. Dette betyr at den vil sluke alle de indre planetene i solsystemet vår: Merkur, Venus, Jorden og kanskje til og med Mars!

Kule fakta