Hoe Verberg je een Planeet?
15 april 2016

Al meer dan 100 jaar lang speuren we in de lucht naar tekenen van leven buiten onze kleine planeet. We hebben nog geen buitenaardse wezens ontdekt, maar de ruimte is zo groot, dat we nog steeds in een oneindige hoeveelheid plekken van het heelal kunnen zoeken.

De zoektocht naar buitenaards leven werpt een interessante vraag op – wat als ruimtewezens ook naar ons zoeken? Willen we dat ze ons vinden?

Terwijl we ons graag voorstellen dat alle ruimtewezens lieve wezens zijn zoals E.T. of Stitch, lijken onze buitenaardse buren misschien meer op de slechte Keizer Zurg in plaats van Buzz Lightyear. Als onvriendelijke aliens de juiste technologie hebben om door de ruimte te reizen, kunnen ze een ravage aanrichten op onze wereld!

We moeten dus kiezen: blijven we ons bestaan omroepen in het Universum, of verbergen we ons en blijven we veilig? Een hele planeet verstoppen is niet gemakkelijk, maar we hebben een manier gevonden door krachtige lasers te gebruiken.

Sterrenkundigen gebruiken een speciale techniek om te zoeken naar verre planeten (ook wel exoplaneten genoemd). Exoplaneten die draaien om andere sterren, zijn zo ver weg dat ze veel te klein en donker zijn om te fotograferen. In plaats daarvan zoeken sterrenkundigen naar exoplaneten met slimme trucs. Als een exoplaneet voor een ster langs beweegt, schijnt die ster heel even minder fel.

Op deze manier zijn al 2000 exoplaneten buiten ons Zonnestelsel gevonden!

Ruimtewezens zouden met dezelfde techniek onze planeet Aarde kunnen vinden. Om de Aarde goed te verbergen kunnen we een sterke laser aanzetten, 10 uur lang, eens per jaar (zo lang duurt het voor de Aarde voor de Zon langs beweegt). We zouden hiervoor evenveel energie nodig hebben als het International Space Station (ISS) in één jaar verzamelt!

Stel dat we toch kiezen voor communiceren met ruimtewezens, kunnen we de lasers op een anderen manier gebruiken. We kunnen ze ook gebruiken om informatie te sturen naar buitenaards leven.

Wat denk jij – moeten we proberen te communiceren met ruimtewezens, of ons verstoppen?

De laser waarover we spraken, zou alleen kunnen schijnen in zichtbaar licht, dat we met onze ogen kunnen zien. Een straal die kan schijnen in alle andere soorten licht (van radiogolven tot gammastraling) zou acht keer zoveel energie nodig hebben!