Ruimtepiraten Grijpen Kosmische Buit
11 maart 2015

Sterrenkundigen zijn eigenlijk piraten van de hemel; ze ontdekken nieuwe werelden en zoeken naar waardevolle informatie voor hun schatkist. Deze nieuwe foto laat een vangst zien waar alle ruimtepiraten over dromen – een schatkist vol met kosmische diamanten!

Dit gebied in het heelal zit vol met waardevolle sterrenkundige objecten, zoals sterrenclusters, kosmische wolken en sterrenbabykamers.

De blinkende juwelen in het midden van dit plaatje zijn 30 glinsterend heldere, blauwe sterren. Elk van deze sterren schijnt 100.000 keer feller dan de Zon en is wel 50 keer zwaarder!

De twee middelste sterren zijn de grootste en meest heldere schatten. Samen zijn de gigantische sterren helder genoeg om de omringende wolken op te lichten. Zo ook de Rim Nevel, die we kunnen zien in het oranje en zwart aan de rechterkant van de foto.

De Rim Nevel zorgt voor een muur van donkere en lichte wolken dat de grens vormt van een sterrenbabykamer. Sterrenbabykamers zijn wolken die voornamelijk gemaakt worden van waterstof. Dit stofje is het belangrijkste ingrediënt voor het maken van sterren. Hier worden nieuwe sterren geboren.

Als de wolk nieuwe sterren maakt, wordt hun geboorteplek verwoest. Het extreem heldere licht zorgt er samen met gewelddadige supernova explosies voor dat het meeste materiaal wordt weggeblazen. In feite gaat 90 procent van het materiaal verloren!

Het stoute gedrag van de jonge sterren zorgt ervoor dat deze sterrenbabykamer maar een paar miljoen jaar bestaat. Dat is niet zo lang als je het vergelijkt met sterren: die kunnen wel vele miljarden jaren oud worden!

Het heeft maar liefst 56 uur geduurd om deze spectaculaire ruimtefoto te maken. Het is samengesteld uit een mozaïek van 500 aparte foto’s!