Een reis naar het einde van het heelal
5 juni 2014

Wat gebeurt er als je de Hubble Ruimtetelescoop richt op een schijnbaar leeg stukje hemel? Dan zie je het einde van het heelal!

Astronomen hebben een tijd geleden de Hubbletelescoop gericht op een stukje hemel met een doorsnee die 10 keer zo klein is als de volle maan. Ondanks deze hele kleine oppervlakte, zagen ze ongeveer 10.000 sterrenstelsels, waarvan sommige meer dan 13 miljard lichtjaar ver weg zijn!

Op deze foto zie je dit prachtige uitzicht op de rand van het universum. En wij kunnen er lekker van genieten, maar astronomen kwamen voor een probleem te staan. De foto vertelde ze veel over hoe sterren worden geboren in de dichtstbijzijnde en verste sterrenstelsels, alleen hij bood erg weinig informatie over de stervorming daartussenin, op een afstand van 5 tot 10 miljard lichtjaar, dus 5 tot 10 miljard jaar geleden. In die periode werden de meeste sterren in het heelal geboren. Dit laat een enorm gat achter in de kennis van astronomen over de heetste en zwaarste sterren.

Deze sterren stralen grote hoeveelheden ultraviolet licht uit - het soort licht waarvan je bruin wordt. Daarom hebben de NASA en de Europese ruimtevaartorganisatie (ESA) een project opgestart om het ultraviolette deel van de foto te bestuderen. Hiermee hopen ze de vele sterrenstelsels eruit te lichten die ze informatie geeft over de vorming van de heetste, zwaarste sterren.

Deze foto draagt de naam Hubble eXtreme Deep Field en is gemaakt door foto’s te combineren die de Hubbletelescoop heeft gemaakt tijdens de afgelopen 10 jaar. Het zwakste sterrenstelsel op deze foto is 10 miljard keer zwakker dan mensen met het blote oog kunnen zien!