De sterrenfabriek van het heelal gaat sluiten
6 november 2012

Voor lange tijd was het heelal een grote sterfabriek waar ontelbaar veel sterren werden gemaakt uit gas en stof. Maar nu lijkt het erop dat deze gigantische fabriek gaat sluiten!

Door steeds meer en meer stof te verzamelen worden jonge sterren steeds zwaarder – net als een sneeuwbal die wordt gerold door de sneeuw – om uiteindelijk grote, volwassen sterren te worden. Astonomen hebben nu ontdekt dat dit tegenwoordig minder vaak gebeurt. Om precies te zijn, er worden nu 30 keer zo weinig sterren geboren als toen het heelal jonger was! Het lijkt erop dat de eens zo florerende sterrenfabriek voor altijd gaat sluiten.

Astronomen hebben deze ontdekking gedaan door de stervorming in melkwegstelsels op verschillende afstanden te bestuderen. Het kost licht tijd om op aarde aan te komen, dus als wij kijken naar melkwegstelsels ver weg, zien wij die zoals ze eruitzagen toen ze voor het eerst licht afgaven – soms is dit miljarden jaren geleden! Dit betekent dat wij melkwegstelsels zien van verschillende leeftijden door op verschillende afstanden te kijken. Astronomen gebruiken hun telescopen als krachtige tijdmachines: zij nemen foto's van jonge melkwegstelsels terwijl die eigenlijk heel oud zijn.

Astronomen voorspellen dat het totale aantal sterren nog een beetje toeneemt, en dat de sterrenfabriek daarna voor altijd stil komt te liggen! Bijna alle sterren in het heelal zijn dus al geboren. Maar maak je geen zorgen, de meeste sterren blijven nog heel lang bestaan. De zon bijvoorbeeld, zorgt voor warmte voor jou, jouw kinderen, hun kinderen en vele generaties daarna.

Sterren recyclen; ze ontstaan uit stof en ontploffen tot stof aan het einde van hun leven.