דואט קוסמי
5 במאי 2022

מדענים תפסו לאחרונה תמונה חדשה של "ריקוד" יפה בין שתי גלקסיות: הגלקסיה הספירלית NGC 1512 (הגדולה יותר בתמונה) ושכנתה הקטנה יותר NGC 1510. גלקסיות אלה ממוקמות בכיוון קבוצת הכוכבים Horologium (השעון), במרחק של כ-60 מיליון שנות אור מאיתנו, בשמיים הדרומיים של כדור הארץ.

בתמונה אנו רואים את NGC 1512 מנסה "להתמתח" ולגעת בחברתה הזעירה NGC 1510. זרם האור זרוע הכוכבים המגשר בין שתי הגלקסיות מראה שהחיבור ביניהן נוצר בגלל כוח המשיכה ביניהן – תהליך שנמשך כבר 400 מיליון שנה!

אינטראקציה זו, הנגרמת על ידי כוח המשיכה, השפיעה על מהירות היווצרות הכוכבים בשתי הגלקסיות ושינתה גם את צורותיהן. בעתיד הרחוק, הגלקסיות האלה יתמזגו לגלקסיה אחת גדולה יותר.

מדענים שעבדו עם מצלמת האנרגיה האפלה (DECam), אחת המצלמות החזקות בעולם, צילמו את התמונה. המכשיר מחובר לטלסקופ Víctor M.  שקוטרו 4 מטר, השוכן במצפה הכוכבים הבין-אמריקאי Cerro Tololo שבצ'ילה.

עובדה מעניינת

התכנון והבניה של DECam נמשכו 6 שנים – מ 2004 עד 2010.

המצלמה נבנתה כדי לערוך את סקר האנרגיה האפלה, פרויקט בינלאומי שמיפה מאות מיליוני גלקסיות ומצא אלפי סופרנובה כדי לעזור לנו להבין טוב יותר את האנרגיה האפלה ואת תפקידה בהאצת התפשטות היקום.

תמונה