נחשו את המספר
29 במרץ 2021

האם שחקתם פעם במשחק "נחשו את המספר?"

במשחק הזה, חבר/ה - או קוסם – אומר שיש לו מספר מוסתר בכובע או פיסת נייר. הוא נותן לך טווח, כמו למשל 1-100 – ועליך לנחש את המספר בכמה ניסיונות. אם הניחוש גבוה יותר מהמספר שלו הוא אומר "המספר שלי נמוך יותר". כך ממשיכים עד שנגמרים הניסיונות. החוכמה היא לנחש את המספר בכמה שפחות ניסיונות.

גם אסטרונומים משחקים במשחק הזה. שני צוותים – ביפן וארה"ב לקחו את המשחק לרמה אחרת לגמרי.

צוות של אסטרונומים יפנים רצה לבדוק אם בעזרת השיטות שלהם אפשר לקבוע את "מספרי הקסם" של היקום. מספרים אלה מכונים "פרמטרים קוסמולוגיים" ואפשר לפענח אותם מתוך תצפיות בלבד. הם קשורים, למשל, לכמות החומר האפל שיש בחלל, או להשפעת האנרגיה האפלה על התפשטות היקום. הבעיה היא שבחומר אפל ואנרגיה אפלה לא ניתן לצפות במכשירים, ולכן כאשר עובדים עם "החלק האפל" של היקום קשה להיות בטוחים שהמודלים וניתוח הנתונים שיש לאסטרונומים הם מדויקים.

לכן, כדי לבחון את ניתוח הנתונים, השתמש הצוות היפני במחשב-על ויצר 10 יקומים מדומים. נפח הנתונים הכולל שלהם גדול פי 100 ממחקרי הגלקסיות הגדולים ביותר שנעשו עד כה!

האסטרונומים בחרו את מספרי ה"קסם" – הפרמטרים הקוסמולוגיים – כדי לבנות את היקומים המדומים. הצוות מיקם את הגלקסיות בכל יקום בהתאם למיקומן על פי תצפיות במציאות.

לאחר מכן הצוות איתגר אסטרונומים אחרים לנחש את המספרים הקוסמולוגיים שבהם השתמשו ביצירת היקומים המדומים (ונתנו לעמיתיהם רק ניחוש אחד).

נחשו מה קרה? שני צוותים של אסטרונומים אמריקאים שהשתמשו בשיטות שונות לניתוח הנתונים של עמיתיהם היפנים, הצליחו לנחש את המספרים בדיוק מרשים כבר בניסיון הראשון!

זה סימן לכך שהשיטות בהן השתמשו האסטרונומים האמריקאים יכולות לתת תוצאות נכונות כאשר ישתמשו בהן עם נתוני תצפיות אמיתיות. נכון שזה מגניב?

עובדה מעניינת

מחשב העל ATERUI II, בו השתמש הצוות היפני בסימולציה, נמצא בשימוש מלא מאז יוני 2018 במצפה הכוכבים הלאומי של יפן. שטח האכסון הכולל של המחשב הוא 6.5 פטה-בייט (כלומר 250 בייטים) – או יותר מ 40 פעמים נפח הארכיון של כל הנתונים מטלסקופ החלל האבל!

תמונה