Λοξά Ηλιακά συστήματα προκαλούν έκπληξη στους επιστήμονες
30/07/2014

Είναι ευρέως γνωστό πως οι πλανήτες, τα φεγγάρια, οι αστεροειδείς κι άλλα αντικείμενα στο Ηλιακό μας σύστημα έχουν τροχιές γύρω απ' τον Ήλιο που βρίσκονται λίγο-πολύ στο ίδιο επίπεδο, σαν σ' ένα περιστρεφόμενο CD. Είναι άραγε έτσι και σ΄άλλα Ηλιακά συστήματα του Σύμπαντος;

Μέχρι τις 25 Ιουλίου 2014, έχουν ανακαλυφτεί 1811 πλανήτες σε τροχιά γύρω από μακρινά αστέρια. Τα περισσότερα απ' αυτά όντως βρίσκονται σε τροχιές σαν σε δίσκο. Όχι όμως όλα. Έχουν βρεθεί πλανήτες σε τροχιές παράξενες, πλαγιαστές. Βρισκόμαστε τώρα ένα βήμα πιο κοντά στην κατανόηση αυτών των στραβών κι ανάποδων ηλιακών συστημάτων.

Σ' αντίθεση με τον μοναχικό Ήλιο μας, τα περισσότερα αστέρια είναι ζευγαρωμένα, σε τροχιά το ένα γύρω απ τ΄άλλο.

Αστρονόμοι έχουν πρόσφατα παρατηρήσει δύο απίστευτα στριμμένους πρωτοπλανητικούς δίσκους (δίσκους από αέριο στους οποίους σχηματίζονται νέοι πλανήτες) γύρο από ένα διπλό σύστημα αστεριών με το όνομα HK του Ταύρου.

Ο κάθε δίσκος περιβάλει κι ένα αστέρι. Οι δύο δίσκοι σχηματίζουν μεταξύ τους σχεδόν ορθή γωνία. Η διπλανή εικόνα δείχνει πως έχει φανταστεί ένας καλλιτέχνης το διπλό αυτό σύστημα. Γιατί νά ΄ναι άραγε οι δύο δίσκοι τόσο γερτοί;

Καθώς τα δυο αστέρια και οι δίσκοι τους δεν είναι ευθυγραμμισμένα, το κάθε αστέρι τραβάει τον δίσκο του άλλου αστεριού έτσι που ο δίσκος παίρνει να λικνίζεται. Κατά τον ίδιο τρόπο, κι οι όποιοι πλανήτες δημιουργηθούν σ΄αυτούς τους δίσκους θα επηρεαστούν από τη βαρυτική έλξη του άλλου πλανήτη και θα καταλήξουν να έχουν κεκλιμένες τροχιές.

Κάτι αξιοπερίεργο

Φαίνεται πως το κάθε αστέρι του ΗΚ του Ταύρου θα έχει τουλάχιστον από έναν πλανήτη σε τροχιά γύρω του. Όμως υπάρχουν πλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω κι απο τα δύο αστέρια. Έχουμε ήδη ανακαλύψει 17 τέτοιους πλανήτες.

Μετάφραση: Χαρά Παπαθανασίου

Εικόνα
Έκδοση για εκτύπωση

Θά ' θελες να μάθεις παραπάνω?

Τι είναι οι Διαστημικές Ειδήσεις;

Ανακάλυψε περισσότερη Αστρονομία