Přilétající a odlétající
27. ledna 2020

Když občas slýcháváme o možných mimozemských návštěvnících, představujeme si většinou ufony a rychlé vesmírné koráby. Možná vás tedy překvapí, když prozradíme, že naší Sluneční soustavu navštívili již dva mezihvězdní poutníci. Bohužel, nešlo o mimozemské lodě, ale o komety.

Komety jsou tvořeny ledem, prachem a kamením, proto se jim někdy přezdívá „špinavé sněhové koule“. Většina z nich pochází ze vzdálenějších a chladnějších míst Sluneční soustavy a krouží kolem Slunce stejně jako planety jen po protaženějších eliptických drahách. Ale některé z nich mají neznámý a poměrně tajemný původ…

Vědci v Japonsku studovali dráhy dvou komet tak jak navždy mířily ven z naší Sluneční soustavy. Zjistili, že tyto dva objekty pravděpodobně nejsou ve Sluneční soustavě doma, ale místo toho pochází z nějakého jiného vzdáleného systému.

Pokud by to tak bylo, tak tyto komety během své pouti do vesmíru prolétly naším systémem jen náhodou.

Teprve v posledních několika letech jsme se začali zabývat kometami a planetkami, které pocházejí z míst mimo naši Sluneční soustavu.

Kdo ví, koho tyto komety navštíví příště!

"Cool" zajímavost

Naše Slunce obíhá nejspíš miliardy komet. Když se kometa na své dráze přiblíží ke Slunci, zahřeje se a chrlí prach a plyny do obří zářící hlavy (koma a jádro) větší než většina planet!

VoSk