Den planetek - pozor na kameny padající z nebe!
30. června 2017

Dne 30. června 1908 byla v odlehlé oblasti Ruska na ranním nebi pozorována ohnivá koule. Po několika vteřinách se ozval ohlušující výbuch s takovou energií, že zničil území lesa velké téměř jako Tokio a pokácel tak na 80 milionů stromů.

Země se otřásla, okna se roztříštila a ve městě vzdáleném celých 60 kilometrů cítili lidé teplo z exploze.

Místo, kde k této katastrofální explozi došlo, bylo naštěstí vzdálené a těžko obyvatelné, takže nebyly hlášeny žádné oběti na lidských životech.

Tato událost je dnes známa jako „Tunguzská katastrofa“. Předpokládá se, že byla způsobena planetkou nejméně dvakrát větší než je velryba jako třeba Plejtvák obrovský, a že vybouchla asi 10 kilometrů nad zemským povrchem.

Když se to před 109 lety událo, lidstvo nebylo schopno takovou událost předpovědět. Dnes máme mnoho vesmírných misí, které mají za úkol hledání a monitorování planetek.

Každý rok vždy 30. června – na výročí Tunguzské katastrofy – slaví lidé na celém světě mezinárodní den planetek. Je to den, kdy mají být lidé upozorněni na riziko možných budoucích dopadů planetek a také příležitost diskutovat o tom, jak toto vesmírné ohrožení minimalizovat.

Zapojte se!

Pokud byste se chtěli zapojit do některých aktivit, nebo se jen dozvědět více o planetkách, tak pod tímto odkazem - asteroidday.org/event-guide/ - najdete seznam akcí, které se ke dni planetek váží. Nebo zkuste některou z našich aktivit.

Anebo se můžete přidat k lovu planetek a pomoct tak zmapovat jejich dráhu ve sluneční soustavě prostřednictvím projektů AgentNEO a Asteroid Tracker.

"Cool" zajímavost

Zemi zasáhly i větší planetky než byla ta Tunguzská. Před 66 miliony let dopadla na Zemi planetka Chicxulub. Následná globální katastrofa pak vyhubila většinu dinosaurů.

VoSk