Един изцяло нов свят
22 Април 2015

Да, Аладин е пял на принцеса Ясмина за един “изцяло нов свят”, но думите всъщност принадлежат на Европейската южна обсерватория. Благодарение на техните телескопи, най-накрая можем да изследваме планети отвъд Слънчевата система, като използваме нормална звездна светлина отразена от техните повърхности - и то за пръв път!

Открити са близо 2000 от така наречените екзопланети. Астрономите са намерили повечето от тях чрез хитринки като наблюдаване на това как си взаимодействат гравитационно звездата и планетата или използване на звезди като големи лупи. Това е така, понеже планетите са невероятно слаби и далечни. Лесно се изгубват в ярката светлина на звездите, около които обикалят. Да заснемеш далечна планета е като да се опиташ да намериш малка светеща играчка в ярко осветена стая.

51 Peg b не е много вълнуващо име, но принадлежи на една много вълнуваща планета. Преди 20 години тя е била първата екзопланета, открита около “нормална” звезда, като нашето Слънце (звезда от главната последователност). Сега тази планета е първата наблюдавана директно чрез видима светлина!

Възможността да събираме светлина от далечни светове е особено вълнуваща; тя ще ни позволи да научим всякакви интересни факти за тях! Сега можем да измерваме размерите им, орбитите им и много други…

Например, научихме, че 51 Peg b е по-голяма от Юпитер, но много по-лека! Също, че обикаля много по-близо до звездата си, отколкото Юпитер, което пък я прави един огромен и горещ нов свят. Може би това не е точно светът, който бихте искали да посетите, но пък е стъпка в правилната посока!

Учените са изчислили, че милиардите звезди в нашата Галактика биха имали между една и три планети, които могат да имат вода на повърхността си - необходима съставка за живота!

Нели Иванова/Nelly Ivanova