Нещо ново в небето!
25 Март 2015

Новата е силна експлозия на звезда, която кара звездата да става все по-ярка. Можеш да видиш останките от Nova Vul на тази космическа фотография!

Може би се чудиш каква е разликата между нова и свръхнова? Нова е, когато бяло джудже и друга звезда съжителстват в една система и обикалят една около друга.

Алчното бяло джудже краде вещество от партньора си и накрая, когато вземе прекалено много от него, вече не може да издържи. Когато това се случи, то избухва изведнъж като нова, изхвърляйки горещ газ в космоса. Но, за разлика от свръхновата, при която цялата звезда се разкъсва, новата преживява експлозията.

Сега, 300 години след появата на Nova Vul, астрономите вече имат нови идеи за тази космическа мистерия. Оказва се, че тази прастара светлина въобще не е била от нова!

Вместо това, астрономите вече могат да разкрият, че това е било нещо още по-рядко и ярко - сблъсък на две звезди! Тази звездна катастрофа била толкова бурна, че едната звезда избухнала и вещество и от двете звезди се разпръснало из пространството.

Една свръхнова обикновено изхвърля вещество, достатъчно за направата на цяло едно Слънце, което е 10 000 пъти повече, отколкото изхвърля една нова!

Нели Иванова/Nelly Ivanova