Кой изгаси светлините?
07 Януари 2015

Тази нова космическа снимка изглежда сякаш някой е откраднал звездите от небето! Но не се притеснявай, нямаме нужда от Шерлок Холмс, за да разгадаем тази загадка - това космическо престъпление е разкрито!

Черната празнина в това блестящо поле от звезди въобще не е празнина. Това е тъмен облак от газ и прах, който блокира светлината от звездите на заден фон.

Облаци като този се наричат тъмни мъглявини. Те изглеждат като празни и беззвездни петна на небето, но в действителност, тези облаци са едни от най-активните машини за създаване на звезди във Вселената!

Звездите са създадени от газ и прах в тъмните мъглявини. И много от тези на външен вид тъмни петна преливат от скрити новородени звезди - включително това на снимката.

В най-ранната част от живота си звездата се нарича “протозвезда”. В този момент, звездата е просто топка студен газ и прах, която се смалява и сгъстява заради гравитацията. Тогава звездата дори все още няма ядрени реакции в центъра си, което захранва по-старите звезди.

Протозвездата продължава да се смачква във все по-малка и по-гореща топка. Протозвездите преминават от смразяващите -250 °C до температури понякога до 40 000 °C (на повърхността), докато се превръщат в пълноценни звезди.

Докато облакът на тази снимка създава още и още звезди, той ще изчезне и на негово място ще се покажат звездите зад него, както и току-що родените звезди.

Много събития могат да дадат начало на живота за една звезда - например, сблъскващи се галактики или ударна вълна от близка свръхнова.

Нели Иванова/Nelly Ivanova