Ято космически патици, уловени в кадър!
01 Октомври 2014

Имали ли сте късмета да видите ято патици, които се приготвят да отпътуват към места с по-топъл климат за зимата? Пътуващи в група, те сякаш грациозно изпълняват някаква хореография. Обикновено тези патици се носят на около 300 метра над земята (такава е горе-долу височината на Айфеловата кула!).

Но ако погледнем много, много по-високо, далеч над земната атмосфера, ще видим друго ято - звездния куп Дива Патица.

За да видиш този куп, ще ти трябва или бинокъл, или телескоп, освен ако нямаш ястребови очи. Ще ти свърши работа и тази снимка! На нея е купът Дива Патица, видян през един голям телескоп в Чили.

От разстояние, звездния куп изглежда като типичната формация, в която се подреждат патиците, когато отлитат на юг. (Макар че ако увеличиш снимката, тази форма ще се размива.)

Уви, звездите в този тип куп не са здраво свързани и е нужно съвсем малко да бъдат разпилени. Понякога в тези купове има по някоя непослушна звезда, която буквално изхвърля други звезди навън, а друг път звездите могат да бъдат издърпани от силната гравитация на звезда извън купа.

Рано или късно, всеки звезден куп ще бъде дърпан, блъскан и обезформен толкова, че звездите му ще се разпръснат и купът ще изчезне. Но колко време ще оцелее един куп - това може да бъде от само няколко милиона години до стотици милиони години.

Оцеляването му зависи от това колко е плътен. Най-дълго живеят куповете, които имат много звезди, разположени гъсто една до друга. Купът Дива патица има късмет - той съдържа над 3000 звезди!

Най-старият познат ни пример за такъв куп, се нарича Бъркли 17; той е на цели 10 до 13 милиарда години!

Nelly Ivanova