Интересни слънчеви системи изненадват учени
30 Юли 2014

Общоизвестно е, че планетите, спътниците, астероидите и другите обекти в нашата Слънчева система обикалят около Слънцето в почти идеално плоско движение, подобно на въртящ се диск. Но вярно ли е това за другите слънчеви системи във Вселената?

До 25 юли 2014 са открити 1811 планети, обикалящи около далечни звезди, като по-голямата част от тези планети наистина обикалят около звездите си в подобни на диск орбити. Но има и изключения.

Някои планети са забелязани да обикалят около звездите си по странни наклонени маршрути. Вече сме една крачка по-близо до разбирането на тези необикновени системи.

За разлика от нашето самотно Слънце, повечето звезди образуват двойни системи - две звезди, които се обикалят една друга. Използвайки телескопа ALMA, астрономи са наблюдавали два изключително деформирани планетообразуващи газови диска около младите звезди в двойна система, наречена HK Телец.

Двата диска (по един около всяка звезда) са под почти прав ъгъл една спрямо друга. Тази картинка показва художествено изображение на това как изглежда системата. А защо тези дискове са толкова наклонени?

Защото двете звезди и техните дискове не са перфектно подредени, гравитационното привличане на едната звезда влияе и на диска на другата звезда и го кара да трепти. Планетите, които ще се образуват в един от тези дискове, също ще бъдат повлияни от гравитацията на другата звезда, като по този начин орбитите им ще се наклонят една към друга.

Изглежда, че и двете звезди в системата HK Телец ще си имат собствена планета (или може би дори няколко планети!). Но има и планети, които обикалят около две звезди. Досега са открити 17 планети, обикалящи едновременно около две звезди. .

Нели Иванова/Nelly Ivanova