Колко дълго живеят звездите
23 Юли 2014

Отговор: звездите живеят различно дълго в зависимост колко масивни са.

Представи си колко странно би било ако членовете на твоето семейство остаряваха по различен начин - някои по-бързо, други по-бавно. Ако твоите братя и сестри изглеждаха така, все едно са на по 70 години, докато твоите баба и дядо все още изглеждат като тийнейджъри. Това би било доста необикновено за хората, но е напълно в реда на нещата при звездите. Всички звезди остаряват различно, в зависимост от тяхната маса в момента когато са се родили. Звездите на тази снимка са членове на разсеяния звезден куп NGC3293, който включва около 50 звезди родени по едно и също време. Самият куп е не по-стар от 100 милиона години - още бебе за космическите стандарти. (Само си спомни, че Слънцето е на 4.6 милиарда години и все още на половината от своя живот.) Всяка една от звездите в рози куп е много по-масивна от Слънцето. Погледни, например, ярката оранжева звезда долу в дясно на снимката. Това е червен свръхгигант, около 6.5 пъти по-масивен от Слънцето. Червените гиганти са звезди близо до края на своя живот, въпреки че тази звезда е много по-млада от Слънцето. Тъй като предполагаме, че всички тези звезди са се родили по едно и също време, е интересно, че тази звезда е преминала през всички стадии на своя живот много по-бързо от младоликите си сини сестри. Причината за бързото й остаряване, е че тя е била по-масивна и по-гореща от останалите. Това означава, че за да поддържа своето равновесие, тя трябва да изразходва повече и по-бързо своето водорд но гориво.
Разсеяните звездни купове могат да съдържат до няколко хиляди звезди. Двама астрономи наскоро нарисуваха картина, която показва какво би било ако Слънцето беше част от подобен куп! Това е тяхното изображение: www.tinyurl.com/starcluster