Свръхнови - чистачите в Космоса
10 Април 2014

Свръхновите представляват забележителния край на живота на най-масивните звезди. Това са звездни експлозии, които освобождават огромно количество енергия и стават толкова ярки, колкото цяла галактика съставена от милиарди звезди.

Тези явления са много важни, защото останките на избухналата звезда се пръсват в пространството във вид на газ. Този газ участва в образуването на нови звезди, планети и луни - всъщност дори ние хората сме съставени от останките на тези избухнали звезди!

И докато останките от звездата се разширяват след експлозията, те буквално измитат всичко по пътя си и го отнасят със себе си.

Тази космическа фотография показва останките от свръхнова избухнала преди 2200 години докато почиства околностите си - там има достатъчно газ, за да се образуват 45 слънца! На снимката, останките от свръхновата са представени в синьо, а околния космически прах в розово.

Огромното количество вещество пометено от свръхновата е първата следа, че нещо необичайно се е случило с тази звезда, преди да избухне.

Друга следа е температурата на газа - необичайно горещ и все още излъчващ рентгенови лъчи - светлина с много висока енергия. За 2200 години, газът и околният космически прах би трябвало да са се охладили значително.

Ако искаш да разбереш какво се е случило трябва да се научиш да наблдаваш небето, тъй като това е все още неразгадана тайна за астрономите.

Последното наблюдавано избухване на свръхнова в нашата Галактика е така наречената звезда на Кеплер през далечната 1604 г.

Nikolay Kacharov