Диаманти в небето
10 Април 2014

Използвайки Много Големия Телескоп (той наистина така се казва) в Чили, астрономите са направили тази безценна фотография, която много прилича на годежен пръстен с диамант.

Синият балон представлява планетарна мъглявина позната като Abell 33. Планетарните мъглявини се получават когато някои умиращи звезди изхвърлят своята външна, газова обвивка във вид на гигантски, космически балон.

Необичайно за Abell 33 е, че тази мъглявина изглежда като перфектно кълбо на небето. Това не е често срещано при тези обекти, защото винаги има допълнителни сили, с които тези мъглявини взаимодействат и заемат различни неправилни форми.

Интересната илюзията за диамантен пръстен се получава благодарение на ярка звезда, случайно разположена на края на мъглявината. В действителност, тази звезда е много по-близо до нас. Тя се намира на 700 светлинни години от Земята, което е само половината разстояние до Abell 33.

В центъра на пръстена можете да видите звездата, която е създала планетарната мъглявина - в момента бяло джудже. Видима като мъничка, бяла перла, тази звезда е все още ярка - по-ярка от Слънцето - и неината светлина е достатъчна да накара планетарната мъглявина да "фосфорисцира".

Интересното е, че бялото джудже в центъра евентуално ще се превърне в огрмна топка кристален въглерод - истински космически диамант.

След много, много дълго време (много по-дълго от сегашната възраст на Вселената), бялото джудже ще изстине и няма повече да свети. Такива звезди наричаме черни джуджета.

Nikolay Kacharov